Motivační dopis - má smysl ho psát? A jak na něj?

Minulý týden jsme společně, v článku zde, vytvořili strukturovaný životopis. Co ale dělat, když už jste jich do společností rozeslali spoustu, ale stále nemáte ono vysněné místo? Už nevíte, co vymyslet, aby vás pozvali na pohovor, když vás na základě zaslaného CV personalisté zamítají? Pokud už přestáváte věřit, že najdete práci, která vás bude bavit, pak se zkuste zaměřit na motivační dopis. Je to velká šance, jak svého potenciálního zaměstnavatele okouzlit. Zvláště pokud se snažíte uchytit v oboru, ve kterém nemáte roky praxe, nebo se ucházíte o místo, které zahrnuje úkoly se kterými jste se zatím nesetkali. A jak na něj?

Jak by měl motivační dopis vypadat?

Motivačním dopisem musíte hlavně zaujmout. Kreativitě se meze nekladou. Pro každou pracovní nabídku byste měli napsat originální dopis, který bude zaměřený na pozici, o kterou se ucházíte. Je důležité ho napsat opravdu „na míru“. Každá pozice může mít jiné zaměření a náplň práce. Každá firma je také unikátní a zabývá se jinou činností. Nikdy tedy nepoužívejte „univerzální“ motivační dopis.

Motivační dopis by měl mít standardní formát obchodního dopisu. Dopis tedy adresujte konkrétnímu personalistovi, který je uvedený v inzerci. Je dobré používat jasný a stručný text, bez pravopisných chyb a překlepů.

Váš dopis by měl vzbudit pozornost adresáta. Vyhněte se formulaci „Jak je vidět z přiloženého životopisu“, či obdobné frázi. Motivační dopis není prostředkem, kdy sdělíte, že jste zaměstnavateli zaslali váš životopis, je to jeho rozšíření. Nepopisujte, co v životopisu už máte, naopak ho podrobněji rozveďte psaným slovem, kde poukážete, proč právě vy jste tím vhodným kandidátem na danou pozici.

Struktura motivačního dopisu

A jak by měla vypadat struktura motivačního dopisu? Nepište dlouhý elaborát, který by mohl personalisty svou délkou „vyděsit“. Dopis by měl mít maximálně 3-4 odstavce.

V prvním odstavci uveďte důvod, proč píšete. Napište, na jakou pozici reagujete a text, pokud je to možné, adresujte konkrétní osobě, tedy personalistovi.

Ve druhém odstavci napište, co vás na pozici zaujalo. Buďte konkrétní. Využijte to, co personalista uvedl v inzerátu a popište, jak uplatníte své dovednosti a zkušenosti.

Ve třetím odstavci napište, čím budete pro firmu přínosem a sdělte vaši vizi pro danou pozici. Můžete přidat i zajímavý detail, který vás zaujal na internetových stránkách, nebo něco, co víte od svých známých, kteří vám pozici doporučili.

Nakonec si nezapomeňte napsat o setkání! A jako u kteréhokoliv jiného dopisu, se podepište.

Některé firmy na motivačním dopisu lpí, jiné ho nepožadují. Avšak pokud ho i přesto napíšete, můžete získat podstatné plusové body, které vás posunou blíže k vysněné pozici a mohou být vstupenkou na pohovor, kde máte možnost svého budoucího zaměstnavatele přesvědčit, že právě vy jste ten pravý/ta pravá.

Na to, jak se na pohovor připravit a co na pohovoru můžete čekat u nás se podíváme zase někdy příště. V mezičase se můžete podívat na naše pozice a vybrat si tu svou. Těšíme se, až se s vámi potkáme!

Publikováno 18. 3. 2022